[LISTEN] 'We should question how MultiChoice secured its monopoly of paid TV'

Journalism professor Anton Harber says questions should be asked about how MultiChoice secured its monopoly over paid television after 1994.

The company has recently become embroiled in revelations of a clandestine meeting it attended with former SABC board members and executives.

Earlier this week the Democratic Alliance published minutes of the SABC board meeting which shows that MultiChoice sought to pay the public broadcaster R100 million for its 24-hour news channel in exchange for its political influence over digital migration.

This is alongside allegations that the company paid Gupta-owned ANN7 millions of rand in exchange for similar influence over government's position on set-top boxes.

Stephen Grootes spoke to Wits University journalism professor Anton Harbor about what this means for MultiChoice and its operations.

There were changes in government policy made a couple of times in the last few years that seemed inexplicable and we had suspicions.

Anton Harber, journalism professor at Wits University

Harbor says this raises a number of questions about MultiChoice, and this has answered one about its influence on changes in government policy that were otherwise inexplicable in recent years,

But from the beginning of MultiChoice getting its license from the apartheid government, through to its relationship with the Gupta channel ANN7, I think there is questions to be asked about the way the company has been operating.

Anton Harber, journalism professor at Wits University

One of the questions to ask about Multichoice is how it secured its monopoly of paid television 15 years into democracy.... It is of major significance to media in this country because Naspers or Media24, its local newspaper and publishing arm, is by far dominant in the South African market by a long way and is subsidised by MultiChoice.

Anton Harber, journalism professor at Wits University

Click on the link below to hear more about Naspers and Multichoice's influence....


This article first appeared on 702 : [LISTEN] 'We should question how MultiChoice secured its monopoly of paid TV'


Recommended

by NEWSROOM AI
Read More
MultiChoice/SABC deal is state capture at it's worst - Save our SABC

MultiChoice/SABC deal is state capture at it's worst - Save our SABC

Minutes of an SABC board meeting show MultiChoice sought to pay the public broadcaster R100 million for its 24 hour news channel.

DA says it has proof that Naspers-owned MultiChoice is corrupt

DA says it has proof that Naspers-owned MultiChoice is corrupt

Ray White interviews Media Monitoring Africa Director William Bird.

Outa demands answers from MultiChoice about contract with ANN7

Outa demands answers from MultiChoice about contract with ANN7

Outa CEO says that there were suspicious payments which were made and MultiChoice is hiding behind confidentiality clause.

[LISTEN] Minister wants probe into Multichoice, ANN7 corruption claims

[LISTEN] Minister wants probe into Multichoice, ANN7 corruption claims

Gupta leaks revealed how a questionable payment of R25 million was paid to the Gupta-linked channel.

SABC Board: DStv should pay to carry our channels

SABC Board: DStv should pay to carry our channels

The SABC board is asking Icasa to urgently review regulations that DStv is allowed to carry SABC channels free of charge.

DStv subscriber? ANN7 thanks you for the payday!

DStv subscriber? ANN7 thanks you for the payday!

Bruce Whitfield interviews Outa’s Wayne Duvenhage about his open letter to MultiChoice, who will pay ANN7 R245 million.

ConsumerTalk: DStv says it has heard your complaints about too many show repeats

ConsumerTalk: DStv says it has heard your complaints about too many show repeats

Consumer journalist Wendy Knowler speaks to Multichoice CEO Mark Rayner about DStvs changes made in response to complaints.

Popular articles
'She says I'm just waiting for this c**lie to move so I can take the photo'

'She says I'm just waiting for this c**lie to move so I can take the photo'

A caller on the Eusebius McKaiser Show, Zeenat says she was called a derogatory word for Indian on Heritage Day.

'This leaked document is calling a spade a spade'

'This leaked document is calling a spade a spade'

Breakfast Show Host Bongani Bngwa shares his views on the leaked report from the Thabo Mbeki Foundation.

[WATCH] Vietnam's The Bachelor uproar as female contestants run away together

[WATCH] Vietnam's The Bachelor uproar as female contestants run away together

Khabazela shares some of the most popular tweets, posts, and videos on 'What's gone viral'.

WC DA leader refuses to hand over electronic devices as party probes media leak

WC DA leader refuses to hand over electronic devices as party probes media leak

Western Cape DA leader Bonginkosi Madikizela confirmed that he was asked to hand over his devices but he says that he refused.