[LISTEN] Making sense of MultiChoice and Gupta conundrum

The Right2Know Campaign plans to lodge a formal complaint with the Public Protector over allegations that MultiChoice paid off the SABC to support its bid for unencrypted set-top boxes.

Minutes of a 2013 meeting were revealed this week, suggesting the TV service paid the public broadcaster R100 million for its 24-hour news channel in exchange for political influence over digital migration.

READ: 'We should question how MultiChoice secured its monopoly of paid TV'

Right to Know says it will also ask Parliament’s communications committee to launch an inquiry into payments MultiChoice made to both the SABC and ANN7.

Multichoice have denied the claims.

Koketso Sachane, standing in for Eusebius Mckaiser, spoke to Glenda Neville, editor of Media Online and Mhlobo Gunguluzi from the Right2Know Campaign.

Multchoice has used it's monopoly capital intensity and in so doing they have put in money into ANN7 and Sabc so that they can control the DTT itself. We want to take this to the Public Protector so that they can investigate this and tell people what has been happening

Mhlobo Gunguluzi, Right2Know Campaign spokesperson

The deadlines of the DTT have been missed and now we have a new one, and I think we are going to miss it too because of the shenanigans that are taking place.

Mhlobo Gunguluzi, Right2Know Campaign spokesperson

Neville explains how the unencryption of set-top boxes will inevitably change the broadcasting media landscape.

The landscape is changing and while these big SABCs, ANN7s and ETVs are fighting, the technology is taking place where we actually get our stuff on demand. Our biggest problem is the data costs. We have got to get that right, because that is going to liberate broadcasting and democratise content.

Glenda Neville, Editor of Media Online

Click on the link below to listen to the full discussion...


This article first appeared on 702 : [LISTEN] Making sense of MultiChoice and Gupta conundrum


CapeTalk welcomes all comments that are constructive, contribute to discussions in a meaningful manner and take stories forward.

However, we will NOT condone the following:

  • Racism (including offensive comments based on ethnicity and nationality)
  • Sexism
  • Homophobia
  • Religious intolerance
  • Cyber bullying
  • Hate speech
  • Derogatory language
  • Comments inciting violence.

We ask that your comments remain relevant to the articles they appear on and do not include general banter or conversation as this dilutes the effectiveness of the comments section.

We strive to make the CapeTalk community a safe and welcoming space for all.

CapeTalk reserves the right to: 1) remove any comments that do not follow the above guidelines; and, 2) ban users who repeatedly infringe the rules.

Should you find any comments upsetting or offensive you can also flag them and we will assess it against our guidelines.

CapeTalk is constantly reviewing its comments policy in order to create an environment conducive to constructive conversations.

Read More
SABC is captured by MultiChoice and Guptas: Mantshantsha

SABC is captured by MultiChoice and Guptas: Mantshantsha

According to Sikonathi Mantshantsha, MultiChoice paid the SABC R100 million to influence the policy on digital migration.

Naspers washes its hands of corruption-fingered MultiChoice (which it owns)

Naspers washes its hands of corruption-fingered MultiChoice (which it owns)

Can a holding company distance itself from a subsidiary on a governance issue? Legal expert David Loxton answers…

[LISTEN] 'We should question how MultiChoice secured its monopoly of paid TV'

[LISTEN] 'We should question how MultiChoice secured its monopoly of paid TV'

Professor Anton Harber gives his take on the wave of revelations surrounding R100 million deal between MultiChoice and SABC.

MultiChoice/SABC deal is state capture at it's worst - Save our SABC

MultiChoice/SABC deal is state capture at it's worst - Save our SABC

Minutes of an SABC board meeting show MultiChoice sought to pay the public broadcaster R100 million for its 24 hour news channel.

DA says it has proof that Naspers-owned MultiChoice is corrupt

DA says it has proof that Naspers-owned MultiChoice is corrupt

Ray White interviews Media Monitoring Africa Director William Bird.

Outa demands answers from MultiChoice about contract with ANN7

Outa demands answers from MultiChoice about contract with ANN7

Outa CEO says that there were suspicious payments which were made and MultiChoice is hiding behind confidentiality clause.

Popular articles
'This puts pressure on Jacob Zuma to vacate office earlier'

'This puts pressure on Jacob Zuma to vacate office earlier'

The Money Show’s Bruce Whitfield interviews Daniel Silke, Political Economy Analyst at Political Futures Consultancy.

Judge Mlambo: Zuma's application amounts to abuse of judicial process

Judge Mlambo: Zuma's application amounts to abuse of judicial process

EWN Barry Bateman explains the High Court proceeding on President Zuma's application to set aside parts of Madonsela's report.

It's chicken for Joburgers and Durbanites, but what do Capetonians feast on?

It's chicken for Joburgers and Durbanites, but what do Capetonians feast on?

Stephen Grootes spoke to founder and CEO of OrderIn to find out more about South African's eating habits.

Predictably awesome new Nando's ad reminds South Africans ‘we can fix our sh$t’

Predictably awesome new Nando's ad reminds South Africans ‘we can fix our sh$t’

Watch the Guptas pack their bags and run in Nando's inspiring new advertisement.

PSG Chair Jannie Mouton opens up (kind of) about Steinhoff

PSG Chair Jannie Mouton opens up (kind of) about Steinhoff

In 2012 Steinhoff acquired 20% of wealth manager PSG, reportedly infuriating Mouton. Bruce Whitfield interviews him.

[LISTEN] Caller challenges Eusebius on land disposition

[LISTEN] Caller challenges Eusebius on land disposition

‘I need you to provide me with an answer' - John from Edenvale, Gauteng